Migræne

Migrænes historie:

Allerede ca. 1.500 før kristus i det gamle Egypten blev der beskrevet migrænelignende anfald. Omkring 200 år før kristus beskriver Hippocrates ’Aurafasen’ ved sin kendte medicinskole. I 1887 beskrev Louis Hyacinthe Thomas i Frankring to typer af migræne : en med aura og en uden aura. Det første triptan præprat (sumariptan) blev anvendt i 1988.

Definition af migræne:

Migræne er en medicinsk sygdom i hjernen. Den kommer i anfald, fra få gange om året til flere gange om ugen. Hver 4. kvinde og hver 10 mand i DK har/har haft migræne.

Årsag til migræne

Årsagen til migræne er ikke kendt. Aurafænomenerne skyldes en forbigående nedsættelse af blodgennemstrømningen i hjernebarkområdet, hvorfra aurafænomenerne udløses, mens hovedpinen skyldes en efterfølgende kraftig udvidelse af hjernens blodkar.

Definition af Migræne uden aura

Kaldes også almindelig migræne. Den varer som regel 4 – 72 timer, hvis anfaldet ikke behandles. Smerterne er oftest moderate til stærke. De bliver værre, hvis man bevæger sig, og lindres ved søvn. Ofte følges hovedpinen af kvalme og/eller opkastninger, og patienten kan være ekstra følsom overfor lys, lyd eller dufte.

Definition af Migræne med aura

Anfald begynder med 20-30 minutters synsforstyrrelser, føleforstyrrelser og sjældent halvsidig lammelser. Synsforstyrrelserne kan fx begynde med en lysende plet i synsfeltets centrum eller omkreds, hvorfra de breder sig gradvis i de følgende 15-20 minutter, evt. med et flimrende zigzagmønster (flimreskotom), til hele den ene side af synsfeltet, hvor synet kan være kortvarigt svækket; i nogle tilfælde opfattes dette som blindhed på det ene øje. Derefter efterfølges symptomerne som den almindelige migræne.

Diagnose

Der er vigtig at få stillet en rigtig diagnose særligt med henblik på  anfaldsbehandling og dermed opnå et godt resultat i forhold til behandling. Mange migrænepatienter har også tendens til spændingshovedpine.

Behandling af migræne:

Behandlingen af migræne inddeles i to følgende typer.

• Anfaldsbehandling: Anfaldsbehandlingen er især effektiv, hvis den anvendes tidligt i anfaldet. Hvis lægemidlet indgives som tabletter, indtræder virkningen inden for en halv time; sumatriptan (Imigran®) kan desuden gives som indsprøjtning med effekt efter ca. 10 min og som næsespray, der virker efter ca. 15 min. Diverse andre triptaner ( samme gruppe som sumatriptan) – zolmitriptan, eletriptan ( relpax) , rizatriptan ( maxalt), naratriptan, almotriptan, frovatriptan ( migard) findes kun i tabletform.

• Forebyggende behandling: For at minimere hyppigheden af anfald er vigtigt at minimere stress, minimere søvnproblemer, spise sund mad (undgå sukker), dyrke hyppigere motion ( ca. 30 min. om dagen), forsigtig brug af håndkøbsmedicin ( smertestillende og triptaner) - da kan patienten udvikle medicinoverforbrugshovedpine).
    Hvis hyppigheden er 2-3 migræneanfald om måneden (eller hyppigere) kan man overveje forebyggende behandling. Det kunne være betablokker ( metoprolol, propranolol), antiepileptisk midler som topimarat eller valproat, blodtryksmedicin som atacand osv.

Mere invasiv behandling

Botox kan være en mulighed for kroniske migræne patienter.

Stoffet Botox indeholder nervegiften botolinumtoksin, som dannes af en bakterie. Virkningsvarigheden er mellem 2 uger og 3 måneder. Der skal mindst gå 12 uger mellem behandlingerne. Desuden må man ikke have et overforbrug af smertestillende medicin eller migrænemedicin. Botox må kun gives under supervision af neurologer, der er eksperter inden for behandling af kronisk migræne. Læs mere på migræneforeningens hjemmeside, under botox behandling. Ellers tal med din neurolog om det, da det gives på sygehuset.

Ny migræne-behandling på vej – også i Danmark

Hvad er den nye behandling?

Det nye behandlingsprincip bygger på at blokere effekten af et naturligt forekommende signalstof i hjernen, som hedder calcitonin gen-relateret peptid (CGRP). Læs mere på https://www.hovedpineforeningen.dk/sog.html?keywords=antistoffer

Vigtig at vide om behandling og Risiko

Hvis patienten har migræne med aura, er det vigtig at vide at østrogenholdige p-piller øger risikoen for blodprop i hjernen. Anbefales også rygestop, kontrol af blodtryk og kolesterol jævnligt hos egen læge

Hvis det dog drejer sig om  menstruationsmigræne : vil kontinuerlig behandling med p-piller  i mange tilfælde være effektiv som forebyggende behandling.

Ca. 70 % af kvinderne oplever en betydeligt reduktion eller total ophør af migræneanfald i forbindelse med graviditet (især efter 12.graviditetsuger). Migrænen vender som regel tilbage igen i løbet af kort tid efter fødslen.

Læs mere på: www.hovedpineforeningen.dk